påmelding 48099336 (Audhild) Arr: Lebesby Sjøsameforening

16. + 17. november, Kjøllefjord: Duodji med gjenbruksmateriale med Anna-Stina Svakko, 700kr,
påmelding 98303629 (Flavia)

Om Skabma 2018:

Skábma festival på flyttefoten

Kunst, musikk, debatt og scenekunst fra Sverige, Norge, Finland og Grønland flyttes mellom 4 bygder

Mellom 14. og 19. november arrangerer Lebesby kommune i samarbeid med Arctic Culture Lab og flere lokale aktører samt bygdelag den tredje omgangen av Skábma-festivalen som tar samiske og cirkumpolare kunstneriske uttrykksformer som utgangspunkt og kommentarer til samtidsaktuelle problemstillinger. Festival Skábma gjennomførtes i 2016 og 2017 allerede på to plasser. I år flytter festivalen hver dag siden interesse for festivalen og mottakelse av kunstnere i distriktene utenfor kommunesenteret vister seg å være stor. 2018 flytter festivalen mellom Lebesby, Veidnes, Gamvik og Kjøllefjord.

• Det blir litt av en utfordring tilknyttet logistikken, men vi tar den. Det var ideen fra begynnelsen at Skábma er en nomadisk festival og i år skal vi teste våre krefter og flytte tre kunstutstillinger, konserter, en scenekunstforestilling, en debattarena samt filmvisning mellom disse bygdene.

Detter er mulig pga. samarbeidspartner som ønsker at festivalen kommer til dets plass. Veidnes bygdelag, Lebesby bygdetun med skoleklasser i spissen og Gamvik revyhus er veldig engasjerte og gleder seg til en intens kulturdag med de samiske som bakteppe.

Tanken er at kultur og diskusjon skal komme til folk i stedet for at man venter på at folk mobiliserer seg selv. Det er også flott for besøkende kunstnere og debattanter å oppleve forskjellige miljøer. I år er det konserter med Katarina Barruk og band fra Sverige, Permafrost fra Kautokeino og den grønlandske DJ Uyarakq.

• Vi gleder oss veldig til verdenspremiere av «Understrømmer», et nytt scenekunstverk av Kathrine Nedrejord der animasjonsfilm, musikk og fortelling møtes. Forestillingen handler om Ferdinand, en gutt som vokser opp i en fattig familie i Kjøllefjord, og må slutte på skolen som ung for å bli fisker. Det er en krig på havet, og snart også en krig på land. I Norge som enda ikke ligner dagens, skal han vokse opp og kjempe mot.

Skole som festivalarena

Som ifjor skal også i år elever oppleve festivalen. Det er bl.a. den svenske duodji-mesteren Anna-Stina Svakko som besøker Kjøllefjord og Mehamn skole med et tidsaktuell tema: duodji med gjenbruksmateriale. Elever i Gamvik og Kjøllefjord får en egen forestilling av Understrømmer med Kathrine Nedrejord. I tillegg blir det utstillingsomvisning for skoleklasser og alle barn og unge har gratis tilgang til alle arrangementer.

Debatt som engasjerer

I år inviterer festivalen til to tankesmier, der deltakere er impulsgiver for å inkludere alle besøkere. Å legge slike arrangement inn i en festivalkontekst er en god måte å få med seg folk med ulike bakgrunn utenfor konferansehotell eller kommunestyresal. I år tematiserer festivalen disse to problemstillinger:

Innestenging-Utestenging, fra internatskole til samisk forening

Vi ønsker å diskutere hvorfor internathistorikken ble fortalt av de som opplevde tiltaket men samtidig mangler vi opparbeiding fra den siden som stod for denne utdanningspolitikken. Kort: Hvordan forteller og tolker man historiene til personer som opplevde en diskriminasjonspolitikk. Hva vet vi egentlig om unntakene, dvs. skoler der barn kunne snakke norsk og samisk og kunne bruke kofte? Hvordan oppleves offer- og gjerningsrolle?

Samtidig må vi spørre om noe samiske organisasjoner jobber med utestengingspolitikken. Bare et esempel er at den samiske forfatterforeningen i år har lukket foreningen for de som ikke skriver på samisk. Er dette en bekymringsverdig utvikling eller styrker dette den samiske identiteten? Vi har invitert Lene E. Westerås, forfatter; Kathrine Nedrejord, forfatter;  representanter for den Samiske forfatterforening, for  NRK Sápmi,  Sagat og Avvir.

Urfolk: Til utstilling eller presentasjon?
Samer og andre urfolk som levende eksponater på så kalte etnografiske utstillinger i Europa var ikke uvanlig på 1800-tallet opp til 1930. Urfolk skapte attraksjoner i verdensutstillinger men også i zoologiske hager. Dagens syn er at disse representanter av urfolkene ble månedsvis beglodd av det mondene publikum samtidig som de tjente penger. Rettferdiggjøre den økonomiske og etnografiske interessen en krenkende og uverdig fremstilling?

Samtidig risikerer dagens bruk av det samiske flagget at den degraderes til en pekepinn på turistattraksjoner med samisk tematikk, dvs. der urfolk presenterer (eller stiller seg ut) som en attraksjon, selger artikler med symboler som tilhører de samiske, ofte masseprodusert utenfor Sápmi.  Diskusjon «Utstilling eller presentasjon» er langt mer nyansert enn som man tror med hensyn til kulturnæringsaspekt og tanken på levende kulturminner. Debattdeltagere er Cathrine Baglo, UiT Tromsø;  Elisabeth Erke, Deanu musea og  Solveig Ballo, Sápmi næringshage.

På alle festivalplasser vises tre kunstutstillinger: Campfire in the Zoo med den finske kunstnerduoen Dahlsten & Laakso som tar opp besteforeldrenes liv som levende eksponater i Europa. Gjert Rognli viser flere verk som gjenspiller hans tilnærming til identitet, religiøse røtter, seksualitet, stillhet og tid i den samiske kulturen. Marte Lill Somby med røtter i Kunes viser flere tre- og linosnitt som er også til salgs.

Knyte sammen teoretisk og praktisk kunnskap

For å engasjere folk og knyte sammen teoretisk og praktisk kunnskap gjennomføres flere workshop, bla. kurs i duodji med gjenbruksmateriale der den fantastiske svenske duodji-utøveren Anna-Stina Svakko står som kursleder. Sjøsameforening står for workshop i tinntrådarmband med Audhild Elisabeth. På Veidnes er det strikkekurs med Kirsti-Synnøve Suongir som gitt ut boken om samiske strikkemønster.

Festival som møteplass

Festivalen skal sammle folk i bygda, motivere til diskusjon, synliggjøre det samiske men også formidle en avslappende stemming. Her bidrar Edvard Johansen med tre workshop i Sáhkku, et samisk brettspill. Tanken er å formilde regler og kunnskap om spill, men samtidig forme et lag som skal reise til Sáhkku mesterskap som gjennomføres i Oslo. I tillegg er det flere filmvisninger bl.a. med Marja Helanders nye film Birds in the Earth og Livet ved Atlanterhavet.

Festival er støttet fra Kulturrådet, Nordisk Kulturfond, Finsk-Norsk kulturinstitutt, Sametinget, Finnmark fylkeskommune og Fritt Ord, festivalbudsjett ligger på omtrent 500t kroner.